zondag 5 april 2015

experimentjes met zuurdesem

Deze week experimenteerde ik verder met zuurdesem.

Eerst maakte ik 2 broodjes volgens het eerder gebruikte recept (zie hier), maar deze mislukten deze keer compleet. Ze smaakten heel vies en waren niet gerezen en verdwenen in de vuilnisbak, met veel spijt in mijn hart. Ik begon me af te vragen of mijn eerste 2 gelukte broodjes "beginners luck" waren geweest. Ik zat een hele avond achter mijn laptop te lezen over zuurdesem en andere tips en recepten te zoeken. Ik kreeg ook advies van de man van mijn nicht, die zuurdesembakker is.

Toen deed ik nog eens een poging en maakte een wit broodje naar een recept van de blog "Uit de keuken van Levine". En dit broodje lukte goed en smaakte erg lekker, oef! Ook de kindjes waren er weg van. Ik testte ook haar recept uit voor brood met pecannoten en rozijnen en koekkruiden. Ik gebruikte speculaaskruiden aangezien ik geen idee had wat ze met koekkruiden bedoelde. Ook dit broodje was kei lekker!



En voor ons paasontbijtje maakte ik ronde sandwishes, ook weer zonder gist, maar met zuurdesem. Hier gaan er zeker nog van volgen, want mijn meisjes vonden ze superlekker! Ninke vroeg of ik nu ook eens pistolés ging proberen ;-)


Vrolijk pasen allemaal!

1 opmerking:

  1. Die zien er heerlijk uit! Koekkruiden en speculaaskruiden is hetzelfde volgens mij. Koek staat in dit geval voor kruidenkoek.

    BeantwoordenVerwijderen