maandag 30 maart 2015

De geur van vers zuurdesembrood... zonder gist

Twee weken geleden liet ik mezelf en mijn zoontje Rune testen op intoleranties. Ik had heel vaak een pijnlijk opgeblazen buik, en wilde graag weten welke voedingsmiddelen de boosboener(s) waren. Van enkelen was ik ondertussen uit ervaring vrij zeker dat ze ertussen zouden staan, en inderdaad, mijn vermoeden werd bevestigd oa voor gist. Rune liet ik testen omdat hij deze winter al 10 oorontstekingen gehad heeft, zijn immuunsysteem zit wat overhoop en dat zou kunnen te wijten zijn aan het elke dag opnieuw eten van iets waar je overgevoelig aan bent, zo had ik me laten vertellen. Ook voor Rune kwam er gist uit de testen, als zware intolerantie zelfs... Ik kreeg het advise om zuurdesembrood te maken/kopen voor hem. Het lastige is dat veel zuurdesembroden en mixen toch nog gist bevatten, aangezien broden zonder gist minder hard rijzen.

Ik ging dus enthousiast op zoek op internet naar hoe ik een zuurdesembrood moest maken. Op de site van Wendy Wanravenstein vond ik heel veel info en zelfs een YouTube filmpje van hoe zuurdesembrood maken. Ik probeerde het zoals beschreven, maar na 1 week moest ik toch echt vaststellen dat ik in mijn pot meel met water geen zuurdesem had, maar iets goors... Ik kieperde het vieze goedje weg. Gelukkig heb ik een vriendin die in een Biowinkel werkt, en zij bemachtigde bij haar bakker een potje zuurdesem voor mij. Deze desem rook lichtzuur, naar youghurt, heel wat anders dan de vieze brij die ik verkregen had ;-) Deze desem laten vermeerderen lukte goed, en gisterenochtend had ik genoeg om mijn eerste broodjes te maken. Ik besloot 2 verschillende recepten van internet uit te testen om te zien welke mijn kinderen het liefste lusten. Het eerste recept was dat van Wendy Walravenstein (brood 1) (hier), en het tweede was dat van HitBitz.com (vanaf nu gemakkelijkheidshalve brood 2 genoemd).

Hier zie je het resultaat: links brood 2 en rechts brood 1

Bestrooien met sesamzaadjes en daarna laten rijzen...

Tadaa! De broodjes zijn goed gerezen :-)


En hier broodje 2 net uit de oven. Van broodje 1 ben ik een "uit de oven" foto vergeten maken helaas... 

Vanmiddag hebben de kindjes beide broodjes geproefd... en goedgekeurd! Oef! Ik vond ze zelf ook beiden erg lekker, en die geur van versgebakken brood in huis, zalig! Dus als jij het zelf eens wilt proberen, ga dan zeker een kijkje nemen op de sites hierboven.

En na dit avontuur kwam ik te weten dat ik eigenlijk een artisanale zuurdesembakker in de familie heb! Dus als je zin hebt in een heerlijk zuurdesembroodje, maar geen zin hebt om het zelf te bakken, neem dan zeker eens hier een kijkje: Het Bakhuisje.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik heb zelf een jaar lang zuurdesembrood gebakken. Toen was ik het beu en toen ik een jaar later weer opnieuw wilde beginnen lukt het niet echt, ik ben niet zo van goed bijhouden recepten. Hopelijk gaat het opnieuw starten met deze linken goed, dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, dat moet nu lukken dat jij dat ook zo lang gedaan hebt :-) Ik vond die 2 links heel duidelijke uitleg hebben. Als je wilt mag je wel eens binnenspringen (ik woon in Lint, Antwerpen) voor een beetje zuurdesem, dan ben je zo weer vertrokken :-)

      Verwijderen